Hoe kun je zo goed mogelijk voor jezelf een dagschema maken, met balans tussen inspanning en ontspanning, en beste tijd voor ontspanning?

Toegevoegd na 2 dagen:
Gaat om een dagschema voor iemand zonder werk. Zag dat ik daar niet duidelijk in was.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Probeer een week bij te houden wat je allemaal doet en wanneer. Wat ik zelf vaak doe is tussen 2 pauzes in, iets te plannen wat ik ga doen. Dus bijv. eerst ontbijten(pauze dus). dan wat met het huishouden doen tot half 10. heb ik van half 10 pauze tot 10 uur. dan administratie dingen voor het werk doen tot half 12. van half 1 tot 3 ff een computerspelletje doen o.i.d. daarna weer iets actiefs doen, bijv ramen lappen. rond half 6 eten, 's avonds ff sporten, als je thuis komt ff tv kijken. Ik noem ook maar gewoon wat dingen, maar wat ik vooral bedoel is dat je de dingen echt goed inpland wanneer je het gaat doen, ik merk bij mezelf als ik maar gewoon wat doe, ik dus totaal geen ontspanning neem en aan een stuk doorga met dingen te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

1. Stel jezelf een doel waarvoor de inspanning nodig is.

2. Bepaal hoe je dat doel kan bereiken. Is het bijvoorbeeld voor werk of school. Dan span je je maandag tot vrijdag in van 9.00 tot 17.00 uur om heel hard te werken. Is het voor sport. Bepaal dan je trainingstijden.

3. Met alle overige tijd zorg je ervoor dat je niet hoeft in te spannen om dat doel te bereiken en ga je dus ontspannen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet eerst van te voren kijken wat je verplicht moet doen en dit proberen goed af te wisselen met ontspanning, zodat je steeds fit bent om inspanning te verrichten. Verder vaste tijden voor etenspauze en tegen jezelf zeggen: "nu moet ik perse een uur dit doen' en als je er wel een uur achter zit, maar een half uur niets uitvoert, dan er gewoon een half uur bijplakken, als straf zegmaar.. Dan werk je uiteindelijk efficienter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer om een normale werkdag aan te houden. Dus als je acht uur gaat werken op een dag, dan moet je tijd te reserveren voor het lunchen en je kunt tijd reserveren voor 2 pauzes ertussen door.

Als je een freelancer bent, of je kunt geen acht uur per dag werken, dan moet je geen afspraken plannen die achter elkaar doorgaan. Hou je dan minimaal 1/2 uur of een uur tussenpauze tussen. Hierdoor heb je ruime tijd om van A naar B te gaan en eventueel kan je nog even rusten.

Sommigen plannen maar een of 2 afspraken op een dag. Dat probeer ik ook in het weekend te doen. Als ik al een afspraak hebt op een dag, dan is het jammer voor een eventuele 2e afspraak. Zo hou ik voldoende tijd over voor mezelf.